Ez a honlap sütiket (cookie) használ. A sütik elfogadásával kényelmesebbé teheti a böngészést.
A honlap további használatával hozzájárulását adja a sütik használatához. További információ: Adatkezelési tájékoztató.

Elfogadom

Amelanchier alnifolia

Égerlevelű fanyarka

Az Amelanchier, vagy fanyarka Észak Amerikában őshonos évelő növény. Édes termését a kanadai őslakosok frissen, szárítva vagy feldolgozva már régóta fogyasztják.

A fanyarka gyümölcse magas rost, fehérje és antioxidáns tartalommal rendelkezik. A bogyók kiváló mangán, vas, kalcium, kálium, réz és karotin forrásnak számítanak.

A legújabb kutatások szerint az Amelanchiernek magas komponensei a fenolok, ezen belül a flavonolok és az antocianinok.

Akárcsak a kékáfonyának, a fanyarkának kiváló táplálkozás élettani tulajdonságai vannak, sőt egyes összetevőkben jelentősen túlszárnyalja azt.

Példaként említhető a magas természetes cukortartalma, ezért a feldolgozásnál sem szükséges további cukor hozzáadása.

Jelentős élelmi rostot, vitaminokat, vasat, mangánt tartalmaz.

...

Kalcium tartalma hétszer magasabb, mint a kékáfonyáé

Magnézium, mangán, vas tartalomban is magasabb értékei vannak az áfonyához képest, akár négyszeresét is tartalmazhatja.

A B5, B7 (Biotin) vitaminok mellett a fanyarkának kiemelkedően magas a B2-vitamin tartalma, aminek az ajánlott napi bevitele 1-1,5mg, ami hozzájárul az egészséges haj, köröm növekedéséhez, az egészséges bőr kialakulásához, illetve más tápanyagokkal együttműködve segít a szénhidrátok, zsírok és fehérjék anyagcseréjében.

100 gramm Amelanchier elfogyasztásával 3,5 mg B2 vitamint juttathatunk szervezetünkbe, viszont ugyanennyi áfonyával csak 0,04 mg-ot.  Ez azt jelenti, hogy áfonyából 2,5 kg-ot kellene elfogyasztanunk a napi adagbevitel eléréséhez, míg fanyarkából kevesebb, mint 29 grammra van szükség.

A mikroelemek közül a mangán anyagcserefolyamatokra gyakorolt hatása komplex. Egyrészt számos enzim felépítéséhez és működéséhez szükséges, amely enzimek nagyrészt az anyagcserében töltenek be kiemelkedő szerepet. Az enzimműködés befolyásolásán keresztül a mangán kellő mennyisége elengedhetetlen egyes hormonok (főként a pajzsmirigy- és nemi hormonok) előállításához. A mangán szükséges a szénhidrátanyagcsere normális lezajlásához, illetve a nukleinsavak (DNS, RNS) képződéséhez. Emellett a táplálékok fehérjetartalmának hasznosulása mangán hiányában nagymértékben akadályozott, tehát szükséges a fehérjék anyagcseréjéhez is. A mangán segít a vércukorszint szabályozásának folyamatában is.