Ez a honlap sütiket (cookie) használ. A sütik elfogadásával kényelmesebbé teheti a böngészést.
A honlap további használatával hozzájárulását adja a sütik használatához. További információ: Adatkezelési tájékoztató.

Elfogadom
Kísérleteim az élő ecettel, avagy egy elfeledett gyógyító szer újraélesztése

Kísérleteim az élő ecettel, avagy egy elfeledett gyógyító szer újraélesztése

  admin

 (536)    (8)    0

  RECEPTEKTUDOMÁNYOS- ISMERETTERJESZTŐ CIKKEK  

Mivel az ételek készítésénél már régóta használok érdekes eceteket, emellett többször is olvastam az egészségünkre való pozitív hatásukról-, ezért múlt ősszel készítettem saját, élő ecetet. Jó minőségű borecet- és almaecet alapon, a kiválasztott bogyós gyümölcseimmel, vegyesen, különböző kombinációkban.

Mivel a Szent István Egyetemi laborvizsgálatok mentén azt is megtudtam, hogy a bogyós gyümölcsök hatóanyagai nem jól tolerálják a semleges PH-jú sima vizet (ezért sem érdemes préselt leveket szörpöket inni, mert nem marad meg bennük a polifenol tartalom egy része), de annál jobban megmaradnak a saját savas közegükben, gondoltam, biztosan nem fog ártani, ha készítek nemcsak gasztronómiai értékkel bíró, hanem egészségvédő, élő, ízes, különleges eceteket.

A biológiai úton előállított ecetek sajátossága, hogy megőrzik az alapanyaguk íz- és illatanyagát, valamint beltartalmi értékeikből értékes összetevőket. Ez az ipari ecetekről egyáltalán nem mondható el, azok szerintem emberi fogyasztásra egyáltalán nem alkalmasak, bár tisztítószerként én is szívesen használom…vízkőoldásra, fertőtlenítésre ugyanis valóban kitűnőek.

A természetes ecetfajták legfőbb összetevője az ecetsav, továbbá a gyümölcs- és borecetek komponensei között vannak vitaminok, ásványi sók és aminosavak, bár ezeket alapban kis mennyiségben tartalmazzák. Az én gondolatom tehát az volt, hogy ezeket a hasznos anyagokat a gyümölcsök lassú áztatásával megsokszorozom.

Mivel az ókor óta használjuk a biológiai erjesztésű eceteket, ezért az utóbbi időben a tudomány is felfedezte…újra :-)....

Amiket már tudunk, hogy a jóféle ecet pozitív hatással bír a vércukorszintre.

Magas glikémiás indexű, azaz gyors felszívódású ételek fogyasztása esetén ecet hozzáadásával csökken az étkezés utáni vércukorszint, a kutatások szerint 25-35%-al. Érdemes tehát nagyanyáink trükkjeihez visszanyúlni: egy rántással vagy habarással készített, esetleg gyors felszívódású alapanyagból készült (pl. burgonya) főzelékhez, a legvégén tegyünk jó minőségű ecetet! Még jobb, ha ugyanúgy, mint a minőségi olajat, az ecetet is csak a tányérunkban keverjük az ételbe, hiszen nem éri azokat erőteljes hőkezelés. Az étel íze is finomabb lesz: az igazi séfek tudják, hogy a savasság nagyon fontos az ízharmóniák kialakításában… és azt gyakran érdekesebb citrom helyett komplexebb savakkal kihozni.

Én szeretem ecetes vízzel kezdeni a reggelt (nagy higításban), és mióta van jó pár különböző ízű a kamrámban, ezt még nagyobb örömmel teszem. A reggeli ecetes víz kedvező hatását azzal magyarázzák, hogy az ecetben található egyik fő összetevő, az ecetsav gátolhatja a cukorbontó enzimek működését, elősegítheti az izmok glükóz felvételét, valamint lassíthatja a gyomor ürülését. Továbbá módosíthatja a glikolízist (cukrok lebontása) és a hepatikus glikoneogenezist (májban történő cukorszintézis), ezáltal pedig elkerülhető a  gyakori jelenség: a vércukorszint kora reggeli órákban való megemelkedése). Inzulinrezisztencia esetén ezek nagyon pozitív hatások, pontosan ezekért dolgozunk a különböző diétákkal is!

A franciák vinaigrette -je pedig jó hatással lehet a szívbetegségek megelőzésében. Itt a jó minőségű olaj és jó minőségű ecet kombinációja a hatásos… (ugye-ugye??? mindig mondom, hogy a különböző népek konyháiban rengeteg gyógyító szer található :-) ).

Elhízás ellen is hatékonynak tartotta az ecetet a népi megfigyeléseken alapuló gyógyászat, azonban a témában egészen a közelmúltig nem igazán születtek objektíven értékelhető kutatási eredmények. Újabb vizsgálatok során kiderült, hogy az étkezéssel fogyasztott ecet (1-2 teáskanál alma- vagy borecet) által az evést követőtelítettség érzet a kétszeresére nő, ezáltal csökken az ételek utáni sóvárgási vágy, így a következő 2-4 órában alacsonyabb energiabevitel jellemző, ami hozzásegít a fogyáshoz. A jóllakottság érzésének növelésében az ecetsav játszhat szerepet, amely lassítja a gyomorürülést, így késleltetve a szénhidrátok felszívódását, ezáltal pedig a vércukorszint is kevésbé emelkedik étkezést követően.

Mi mindenre használhatjuk még az eceteket, a salátaönteten kívül? Nem is gondolnánk, hányféleképpen használhatóak! Csak pár példa: húspácoláshoz, zöldség- és krémlevesekhez, zsírban, hagymával együtt sült krumplit, de desszerteket is bolondíthatunk meg vele, pikánssá varázsolhatunk különböző mártásokat, krémeket és töltelékeket,... Nyáron érdemes kipróbálni az egyik kedvencemet: az egyszerű földiepret porcukor helyett locsoljuk meg pár csepp ízes ecettel! Meg fogunk lepődni az eredményen!

Mint ahogy semmiből sem, az ecetből sem kell sok. Fókuszáljunk a minőségre, ennél az alapanyagnál is.

 (536)    (8)    0

A hozzászólás sikeresen elküldve. Köszönöm!
Szólj hozzá!
A hozzászóláshoz jelentkezz be vagy regisztrálj, vagy szólj hozzá facebookkal

Hozzászólás Facebook-al