Ez a honlap sütiket (cookie) használ. A sütik elfogadásával kényelmesebbé teheti a böngészést.
A honlap további használatával hozzájárulását adja a sütik használatához. További információ: Adatkezelési tájékoztató.

Elfogadom
A galette dícsérete, avagy akkor is egyél hajdinát, ha nem vagy glutén-érzékeny!

A galette dícsérete, avagy akkor is egyél hajdinát, ha nem vagy glutén-érzékeny!

  admin

 (429)    (6)    0

  RECEPTEK

A galette egy hagyományos bretagne-i étel, lényegében hajdinapalacsintáról, lepényről beszélünk.

Én először galette-t Budapesten ettem, egy francia szakács által elkészítve, és nagyon-nagyon finom volt!

Pizza-szerűen, ropogós, behajtott szélekkel, sokféle, sós vagy édes feltéttel. Stílusosan, kitűnő bretagne-i almaborral (na, az is megérne egy misét, leírni, hogy miért jó az nekünk, "fiatalabb" lányoknak ;-). A picurka, eldugott büfé Budapest belvárosában sajnos már régen bezárt (szép emlék :-)), de én azóta is készítem a saját verziómat.

Bretagne-ban összehajtogatva eszik, lényegében egy ottani gyors ételről van szó, gyakran az utcán, papírzacskóból eszik.

Mi az előnye? Az, hogy bármivel megtöltheted! Nekik van párolt-pórés-nyúlós-sajtos, sült-hagymás-tükörtojásos, pörköltféle-töltelékes verziójuk, de szerintem „ahány ház, annyi szokás” alapon bármilyen ízűre elkészítheted.

Kitűnő alternatívája a pizzának. A tészta nem lesz olyan hajlékony, pihe-puha, mint a mi palacsintánké, én éppen ezért inkább teljes értékű étkezésre javaslom (ebéd, vacsora). Laktató.

És miért a hajdina? Egyszerű: mert gyógynövény.

A sóska és a rebarbara rokona, tehát nem gabona. Igen értékes vitaminforrásnak tekinthetjük, E, B1, B2, folsav és flavonoid tartalma jelentős. Utóbbi miatt különös figyelmet fordíthatunk neki, hiszen a flavonoidok nagyban hozzájárulnak az érrendszerben megtalálható kötőszövetek erősítéséhez, sőt a vénás megbetegedések megelőzésében, illetve gyógyításában is komoly szerepet játszanak. Ásványi anyagokban gazdag: kálcium, magnézium, vas, réz, cink tartalma különösen magas. Gazdag rostban és fehérjében. A májbetegek, magas vérnyomásban, cukorbetegségben szenvedők, illetve a gluténérzékenyek számára is remek lehetőség a fehér liszt kiváltására, a vastagbél daganat megelőzésében is fontos szerepe van.

Az eredeti francia receptben fele-fele arányban van hajdinaliszt és búzaliszt. Általában fele-fele arányú tej és víz keverékével higítják, de van almaecettel higított verziójuk is, ami erőteljesebb ízű lehet (nem próbáltam, nagyon bretagne-inak hangzik, mert kb. ez a két növény él meg arrafelé: a hajdina meg az alma ;-) ).

Most gondoltam egy nagyot és a búzaliszt helyett köleslisztet tettem bele, tehát teljesen gluténmentes lett az eredmény. Nem látok túl nagy különbséget. Készítettem már tisztán hajdinalisztből is, úgyis jó volt.

Tehát a recept, 4 nagy méretű palacsintához:

• 2 tojás, kissé felverve

• 80 g hajdinaliszt

• 80 g kölesliszt

• kb. 2 dl víz (tejet sem tettem bele)

• csipet só

Trükk: a tésztát elkészítjük és 2 óráig állni hagyjuk! Ez fontos!!!

Aztán kisütjük, mint a sima palacsintát. Melegen töltjük, negyedbe hajtjuk és tálaljuk. Én most balzsamecetben párolt lila káposztát, füstölt szalonnán pirított hagymát (sokat), és kolbászt tettem bele.

Nem bírtam megenni a képen látható 2 darab palacsintát…. Emberes adag volt, és az ízesítése a legmagyarabb ízvilágnak is megfelelt :-).

 (429)    (6)    0

A hozzászólás sikeresen elküldve. Köszönöm!
Szólj hozzá!
A hozzászóláshoz jelentkezz be vagy regisztrálj, vagy szólj hozzá facebookkal

Hozzászólás Facebook-al